Nadanie numeru porządkowego budynku

OGÓLNY OPIS SPRAWY/ZADANIA

Numery porządkowe muszą mieć budynki mieszkalne oraz inne budynki przeznaczone do stałego lub czasowego przebywania ludzi.

Numery porządkowe przyjmują postać liczb całkowitych od 1 do n. Jeżeli nie istnieje możliwość nadania numeru porządkowego w postaci wyłącznie liczby całkowitej stosuje się liczbę całkowitą uzupełnioną wielką literą alfabetu łacińskiego od A do Z, wyłączając litery I, O, Q, a w przypadku wyczerpania liter alfabetu łacińskiego dopuszcza się użycie w numerze drugiej litery alfabetu łacińskiego od A do Z. Nie nadaje się odrębnych numerów porządkowych dla poszczególnych kondygnacji budynków.

Nadawanie numerów porządkowych związanych z określoną ulicą odbywa się w następujący sposób:

  • numery porządkowe wzdłuż ulic głównych wzrastają w kierunku od centrum miejscowości
    ku jej granicom albo z południa na północ oraz ze wschodu na zachód
  • numery porządkowe wzdłuż ulic bocznych wzrastają, poczynając od głównej ulicy, w kierunku granic miejscowości
  • numery porządkowe po lewej stronie ulicy, w kierunku zwiększających się numerów, oznacza się liczbami nieparzystymi, a po prawej stronie liczbami parzystymi
  • numery porządkowe obiektów przylegających do placu wzrastają, poczynając od naroża placu przy głównej ulicy, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara
  • jeżeli plac powstaje z  rozszerzenia lub skrzyżowania ulic, dla obiektów przylegających do placu ustala się kolejne numery porządkowe jednej z ulic przechodzących przez plac.

Jeżeli nadawanie kolejnych numerów porządkowych spowoduje zaburzenie dotychczasowego
ładu i czytelności numeracji porządkowej, organ prowadzący ewidencję podejmuje działania umożliwiające nadawanie numerów porządkowych zgodnie z ładem w zakresie numeracji porządkowej.

Aby nadać numer porządkowy należy złożyć do urzędu gminy wniosek o ustalenie tego numeru.
W tym celu nie trzeba uzyskiwać wcześniej pozwolenia na użytkowanie budynku ani składać zawiadomienia o zakończeniu budowy. Numer porządkowy można ustalić również dla budynku będącego w trakcie budowy, a także planowanego do wybudowania. Gdy nowo wybudowany budynek nie ma nadanego numeru porządkowego, to należy ustalić go zanim przystąpi się do jego użytkowania.

Po dokonaniu oceny złożonego wniosku oraz załączników zostaje ustalony numer porządkowy,
a wnioskodawca o fakcie tym zostaje poinformowany przez wydanie pisemnego zawiadomienia. Takie zawiadomienie wysyłane jest także do wszystkich właścicieli nieruchomości lub innych podmiotów, które władają nieruchomością – uwidocznionych w ewidencji gruntów i budynków.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony wniosek o ustalenie numeru porządkowego podpisany przez właściciela lub wszystkich współwłaścicieli.
Do wniosku należy dołączyć:

  • kopię mapy: zasadniczej, ewidencyjnej, z projektem podziału lub kopię projektu zagospodarowania działki lub terenu.

 

 

OPŁATY

Brak opłaty skarbowej za wydanie zawiadomienia

MIEJSCE ZŁOŻENIA I ODBIORU

Urząd Gminy Kłomnice, Referat Geodezji (pok. 203)

 

JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA

Referat Geodezji

TERMIN ODPOWIEDZI

30 dni od złożenia wniosku

TRYB ODWOŁAWCZY

Przepisy nie przewidują możliwości odwołania się.

UWAGI

Po nadaniu numeru budynku powstaje obowiązek zamontowania tabliczki z numerem porządkowym. Należy zrobić to w widocznym miejscu na ścianie frontowej budynku, a jeżeli budynek położony jest w głębi ogrodzonej nieruchomości – na ogrodzeniu, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o nadaniu numeru. Tabliczkę z numerem trzeba zakupić na własny koszt.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 21 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji miejscowości, ulic i adresów

PLIKI DO POBRANIA:

wniosek o nadanie numeru porządkowego budynku

Ostatnie aktualnosći

12-09-2024

Pamiętamy