W dn. 6 października 2017 r. w Powiecie Mikołowskim (w Śląskim Ogrodzie Botanicznym w Mikołowie) odbyło się posiedzenie Zarządu Śląskiego Związku Gmin i Powiatów. W jego trakcie omówiono kwestie związane z funkcjonującym od 1 lipca 2013 r. nowym systemem gospodarki odpadami.
Podkreślono, iż wciąż pojawia się wiele prawnych wątpliwości dot. wydawania decyzji ws. opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz składanych przez mieszkańców deklaracji o wysokości powyższej opłaty. Stwierdzono też, że na gruncie obecnie obowiązującego prawa trudno jednoznacznie określić i egzekwować obowiązki właścicieli nieruchomości m.in. w zakresie użytkowania pojemników czy stosowania selektywnej zbiórki odpadów w przypadku bloków mieszkalnych.
Zarząd Związku negatywnie zaopiniował projekt ustawy dot. zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, który przewiduje zmiany uprawnień organów gminy. Projekt ten odbiera organom gmin istotne uprawnienia i wpływ na możliwość realizacji zadań własnych w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Zmienia on bowiem procedurę tworzenia, weryfikacji i zatwierdzania taryf, które teraz będą ustalane przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie.
Członkowie Zarządu Związku zwrócili też uwagę na kwestie dot. oświetlenia ulicznego i potrzebę jego przebudowy. W wielu przypadkach infrastruktura oświetleniowa nie jest własnością gminy tylko przedsiębiorstwa energetycznego, to z kolei często uniemożliwia gminom przeprowadzenie modernizacji przestarzałych punktów świetlnych lub znacznie wydłuża ten proces.