Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza od września do grudnia 2017 roku realizowali projekt matematyczny programu mPotęga pod tytułem "Bliżej natury”. Projekt ten został sfinansowany przez Fundację mBanku.
„mPotęga” to program grantowy, który popularyzuje matematykę wśród młodych ludzi i pokazuje im, że matematyka to super przygoda i przydatna w codziennym życiu umiejętność. W ramach IV edycji programu "mPotęga” pozyskałyśmy fundusze w kwocie 4735,38 zł na realizację naszego projektu. Adresatami działań byli uczniowie klas 4-7 szkoły podstawowej. Projekt realizowany był przez 30 uczestników podzielonych na dwie grupy wiekowe.
W ramach naszego projektu "Bliżej natury" chciałyśmy uświadomić uczniom, że umiejętności matematyczne wykorzystujemy na co dzień. W związku z tym planowałyśmy realizację założonych celów poprzez zorganizowanie zajęć warsztatowych w Nadleśnictwie Gidle, w Jurajskiej Spiżarni. Celem projektu było niekonwencjonalne nauczanie matematyki poprzez wykorzystanie umiejętności przedmiotowych w praktyce, tj. mierzenie, strategiczne planowanie, taktyczne myślenie, wyobraźnia przestrzenna, sprawność rachunkowa, logiczne myślenie. Poprzez praktyczne działania na łonie natury uczniowie pogłębili swoją świadomość ekologiczną oraz rozbudzili swoje zainteresowania matematyką. Aby umożliwić dzieciom wszechstronny rozwój intelektualny i emocjonalny na zajęciach wykorzystywaliśmy gry i zabawy matematyczne. Zmniejszyło to ich niechęć do podejmowania wysiłku umysłowego, uaktywniło dzieci nieśmiałe.
Nasze działania pozwoliły również uniknąć nudy w doskonaleniu technik matematycznych. Innowacyjny charakter naszych zajęć polegał na:
- Uczeniu się poprzez działanie, doświadczenie i komunikowanie - stawianiu hipotez nt. zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie, praktycznym wykorzystaniu wiedzy, obserwacji, pomiarów i doświadczeń.
- Nauczaniu czynnościowym - zastosowaniu spontanicznych, opartych na intuicji sposobów rozwiązywania zadań i problemów.
- Metodzie gier dydaktycznych - rozwijaniu strategicznego myślenia i przygotowywaniu uczniów do pełnienia różnych ról społecznych.
- Nauczaniu sytuacyjnym.
Dzięki pozyskanym funduszom zakupiliśmy gry matematyczne za kwotę 1533,37 zł. Wszystkie założone przez nas cele zostały w pełni zrealizowane. Nasz projekt okazał się strzałem w dziesiątkę. Zainteresowanie uczniów przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Okazało się, że dzieci z wielkim zaangażowaniem realizowały zadania i wykazywały się kreatywnością. W ramach projektu uczniowie otrzymali pakiety niezbędnych materiałów biurowych, które wykorzystywali na zajęciach. Uczestniczyliśmy w zajęciach na łonie natury. 22 września pojechaliśmy do Nadleśnictwa Gidle, na terenie którego odbyły się zajęcia terenowe. Aby uatrakcyjnić zajęcia przewodnik z nadleśnictwa opowiedział o gospodarce leśnej, oprowadzając nas po ścieżce przyrodniczo-ekologicznej. Następnie na terenie leśnym w grupach wypełnialiśmy karty pracy. Mierząc średnicę drzewa na wysokości 130cm odczytywaliśmy z tabeli wiek drzewa dla odpowiednich gatunków, staraliśmy się również obliczyć ile drzew rośnie w lesie, wykonywaliśmy plan danej powierzchni leśnej. Wszyscy byli bardzo zaangażowani przy wykonywaniu zadań, pomagali sobie wzajemnie i świetnie się bawiliśmy. Po zakończonej pracy na terenie nadleśnictwa spożyliśmy wspólny posiłek przy ognisku. Od leśniczego otrzymaliśmy drobne upominki za zaangażowaną pracę przy realizacji projektu. W październiku natomiast uczniowie uczestniczyli w zajęciach warsztatowych nt. "Skąd się bierze mleko i przetwory mleczne?" w Jurajskiej Spiżarni. Uczestnicy projektu rozwijali umiejętności wykorzystywania wiedzy w praktyce, swoją sprawność rachunkową oraz umiejętność pracy w grupie zespołowej. W trakcie warsztatów oddzielali śmietankę od mleka przy użyciu centryfugi, ubijali śmietankę w kierzance oraz zapoznali się ze sposobem wytwarzania białego sera. Dodatkową atrakcją dla wszystkich był konkurs dojenia krowy. Nabyte wiadomości wykorzystywaliśmy w czasie rozwiązywania zadań na przygotowanych kartach pracy. Wyliczaliśmy m. in. ile wapnia jest w 1 kg sera, ile trawy zjada krowa w ciągu jednej godziny, ile masła można otrzymać z 200 litrów mleka? Na zakończenie zajęć wszyscy degustowali się wytworzonymi przez siebie produktami. Każdy uczestnik mógł skosztować mleka, śmietanki, białego sera czy serwatki.
W ostatnim tygodniu października zostały zorganizowane warsztaty, na których uczniowie rozwijali wyobraźnię przestrzenną i strategiczne planowanie. Podczas tych zajęć emocjom nie było końca, gdyż wszyscy grali w zakupione gry: "Super Farmer", "Rój", "Geniusz", i "Qwircle Cubes". Na prośbę dzieci opiekunki zorganizowały dodatkowe zajęcia. Na następnych zajęciach uczestnicy zajęć sami tworzyli gry matematyczne.
Organizowane zajęcia w ramach projektu "Bliżej natury" cieszyły się wielkim zaangażowaniem uczniów. Wszyscy nie mogli się doczekać się kolejnych zajęć i twierdzili, że matematyka może być cool.
W grudniu na zakończenie realizacji naszego projektu odbył się panel matematyczny z udziałem rodziców uczniów. Dzieci razem z rodzicami wspólnie grali w gry matematyczne. Zarówno rodzice i dzieci zadowoleni byli z możliwości uczestnictwa i współzawodnictwa w grach zespołowych. Obecnie uczniowie chętnie korzystają z pozyskanych w ramach projektu gier matematycznych, które dostępne są na świetlicy szkolnej.
Na podstawie własnych obserwacji i rozmów z dziećmi uważamy, że projekt, ,Bliżej natury” odniósł pełen sukces, ponieważ spełnił swoje zadania. Umożliwił dzieciom wszechstronny rozwój intelektualny i emocjonalny, wykorzystanie gier i zabaw matematycznych na zajęciach zmniejszyło niechęć do podejmowania wysiłku umysłowego, uaktywniło dzieci nieśmiałe. Nasze działania w pełni pozwoliły uniknąć nudy w doskonaleniu technik matematycznych.
Dziękujemy Fundacji mBanku za możliwość realizacji naszego projektu.