Wójt Gminy Kłomnice ogłasza konsultacje społeczne w sprawie zmian dot. gospodarowania odpadami komunalnymi:
- zmiany uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy,
- zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym,
- określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych oraz warunków i trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Kłomnice,
- określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Konsultacje zostaną przeprowadzone w dniach od 22 do 26 maja 2020 r.
w godzinach pracy Urzędu.
Projekty uchwał Rady Gminy Kłomnice są zamieszczone na: tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Kłomnice, stronie Biuletynu Informacji Publicznej www.bip.klomnice.pl, stronie internetowej Urzędu Gminy Kłomnice www.klomnice.pl
Wszelkie uwagi dotyczące w/w projektów uchwał można zgłaszać: bezpośrednio w punkcie informacyjnym Urzędu Gminy Kłomnice (parter) na zamieszczonym formularzu, pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. w dniach od 22 do 26 maja 2020 r. na zamieszczonym formularzu.
W dniu 13.05.2020r. dokonano otwarcia ofert w postępowaniu przetargowym dot. zadania pn. ”Świadczenie usługi odbierania, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach zamieszkałych, położonych na terenie Gminy Kłomnice.”. Oferty zostały złożone przez 3 Firmy (szczegóły w poniższej tabeli).
Termin realizacji zamówienia od 1.07.2020r. do 30.06.2021r.
Lp. |
Firma (nazwa) oraz adres Wykonawcy |
Minimalna cena ofertowa brutto (waga 60%) [zł] |
Maksymalna cena ofertowa brutto (waga 60%) [zł] |
Cena jednostkowa brutto (zł/Mg) zmieszane odpady komunalne |
Cena jednostkowa brutto (zł/Mg) segregowane odpady komunalne |
1 |
PAVER Sp.zo.o Kuzki 65 29-100 Włoszczowa |
3 444 400,00 |
4 133 280,00 |
1 090,00 |
1 090,00 |
2 |
FCC Polska Sp.zo.o ul. Lecha 10 41-800 Zabrze |
3 017 476,80 |
3 620 972,16 |
1 078,92 |
874,80 |
3 |
Zakład Oczyszczania Miasta Zbigniew Strach Korzonek 98 42-274 Konopiska |
3 090 480,00 |
3 708 576,00 |
978,00 |
978,00 |
Jak już wielokrotnie wyjaśniano, powodami wzrostu opłat za gospodarowanie odpadami są między innymi:
- częste zmiany przepisów ustaw i rozporządzeń;
- zwiększenie częstotliwości odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów. Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne będą odbierane z budynków mieszkalnych jednorodzinnych – raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca, dla budynków wielolokalowych – raz na tydzień w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca. Bioodpady będą odbierane z budynków mieszkalnych jednorodzinnych – raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca, z budynków wielolokalowych – raz na tydzień w okresie od kwietnia do października oraz raz w miesiącu w okresie od listopada do marca,
- dodatkowe frakcje odpadów, jakie gmina będzie musiała odbierać na PSZOKu to: odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji
i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł
i strzykawek oraz odpady tekstyliów i odzieży, - zgodnie z nowymi przepisami podstawę ustalenia wynagrodzenia za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości stanowić będzie stawka za tonę odebranych odpadów komunalnych, a nie jak dotychczas ryczałtowe rozliczanie się Gminy z podmiotem odbierającym odpady komunalne;
- wyższe koszty gospodarowania odpadami spowodowane np. utrudnionym zbytem surowców wtórnych i spadkiem ich cen;
- duży wzrost tzw. opłaty marszałkowskiej (koszt składowania odpadów);
- podwyższenie kosztów pracy oraz cen energii;
- skrócony czas magazynowania odpadów do 1 roku;
- problem z zagospodarowaniem odpadów frakcji energetycznej (zakaz składowania tych odpadów, wzrost kosztów ich zagospodarowania);
- nadmierna ilość wytwarzanych odpadów oraz zbyt mała liczba instalacji do ich przetwarzania. Ponadto na zwiększone opłaty za odbiór śmieci mają także wpływ ustawowe ulgi o charakterze socjalnym oraz niestety uchylanie się niektórych mieszkańców od obowiązku uiszczania opłat.
Dostosowanie systemu odbioru odpadów do nowych przepisów ustawy skutkuje sukcesywnym wprowadzaniem przez gminy podwyżek opłat za odbiór odpadów. Stawka opłaty za odbiór śmieci ma pokrywać nie tylko odbiór i transport śmieci z przydomowych pojemników, ale także m.in. koszty odzyskiwania śmieci do recyklingu, unieszkodliwiania odpadów, które nie nadają się do recyklingu, utrzymanie punktu selektywnego zbierania odpadów (PSZOK-a) oraz koszty administracyjne. Za owe podwyżki mieszkańcy z reguły obwiniają gminę. Niesłusznie. Zgodnie bowiem z przepisami ustawy gmina nie może dopłacać do systemu gospodarowania odpadami, najprościej mówiąc cena która zostanie wyłoniona w przetargu musi zostać pokryta z opłat pobieranych od mieszkańców.