„Świat figur geometrycznych jest piękny,
dlatego warto go bliżej poznać”
Przedszkole w Rzerzęczycach otrzymało grant w wysokości 5000 złotych w ramach drugiej ogólnopolskiej edycji programu „Rosnę z matematyką” przyznanego przez Fundację mBanku. W ramach tego grantu nauczyciele napisali Projekt matematyczny „Geometryczny świat przedszkolaka”, który był realizowany w lutym i w marcu 2023 roku. W projekcie uczestniczyły dzieci 4-letnie z Przedszkola w Rzerzęczycach oraz z jego oddziałów zamiejscowych w Rzekach Wielkich i Witkowicach. W projekcie brali również udział rodzice i opiekunowie. Realizację projektu w każdej chwili można obejrzeć w zakładce na stronie internetowej naszego przedszkola: (www.przedszkolerzerzeczyce.szkolnastrona.pl).
Celem projektu było utworzenie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych ze zwróceniem uwagi na figury geometryczne oraz podejmowanie różnorodnych działań matematycznych.
Z otrzymanej dotacji zakupiono pomoce dydaktyczne, tj. klocki logiczne Dienesa, maty do kodowania, książeczki, tablice magnetyczne, kostki numeryczne oraz artykuły papiernicze. Materiały te wzbogaciły warsztat pracy nauczycieli oraz zostały wykorzystane do realizacji projektu.
W salach utworzone zostały kąciki "Matematyczne skarby”, z których dzieci chętnie korzystają w czasie pobytu w przedszkolu. Przedszkolaki poznały piosenki o figurach, układały z patyczków i słomek figury geometryczne, rozwiązywały zagadki i rebusy. Samodzielnie wykonały książeczki do stymulacji dotykowej i wzrokowej "Sensoryczne figury geometryczne". Miały zajęcia z pracownikami Gminnej Biblioteki Publicznej w Kłomnicach. Uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych w Szkole Podstawowej w Witkowicach w klasie III. Dzieci brały udział w ćwiczeniach gimnastycznych z figurami geometrycznymi z elementami jogi oraz mierzyły przedmioty z otoczenia na zajęciach edukacyjnych. W konkursie „Świat figur geometrycznych” wykazały się kreatywnością i estetyką wykorzystania figur geometrycznych w pracach plastycznych.
Rodzice z dużym zaangażowaniem uczestniczyli w otwartych zajęciach dopołudniowych i popołudniowych. Wiele satysfakcji sprawiło zarówno dorosłym jak i dzieciom wspólne wykonanie gry dydaktycznej „Domino figurowe”.
Realizacja projektu zakończyła się udziałem dzieci w konkursie „Zabawy i gry matematyczne z elementem rywalizacji”. Przedszkolaki wykazały się znajomością nie tylko podstawowych figur geometrycznych, ale także bardzo dobrą znajomością kolorów, dobrą umiejętnością liczenia, prawidłowym określaniem orientacji przestrzennej, logicznym myśleniem. Okazało się, że rozwiązanie sudoku nie sprawia im trudności. Wspaniale odnajdują i nazywają figury w najbliższym otoczeniu. Są bardzo spostrzegawcze, nie umknie im żadna figura.
Udział w projekcie sprawił wszystkim uczestnikom wiele radości. Można powiedzieć, że pokochali figury geometryczne.