Trwa akcja zbierania podpisów pod apelem do Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka o ujęcie w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 zadania dot. przebudowy drogi DK-91 od miejscowości Michałów Rudnicki do Zberezki wraz z budową obwodnicy Kłomnic. Zapraszam do przyłączenia się do akcji i podpisanie apelu. Będzie to możliwe podczas nadchodzących imprez plenerowych, u sołtysów oraz w Urzędzie Gminy Kłomnice. Podpisy będą zbierane do 2 lipca br.
Jak już niejednokrotnie wskazywano droga krajowa DK 91 jest drogą alternatywną do planowanej autostrady A-1 Pyrzowice - Łódź. Droga ta jest niezbędna do prawidłowego skomunikowania północnej części województwa śląskiego z południową częścią województwa łódzkiego, zarówno w trakcie budowy autostrady A-1 jak i po zakończeniu jej budowy i połączeniu autostrady A -1 z siecią dróg lokalnych.
Powiat Częstochowski, Gmina Kłomnice i mieszkańcy Gminy Kłomnice wielokrotnie sygnalizowali konieczność ujęcia powyższych zadań w planach inwestycyjnych na szczeblu krajowym i wojewódzkim. Dwukrotnie (w 2009 i 2011 roku) Rada Powiatu Częstochowskiego, a także Rada Gminy Kłomnice (w 2010 i 2014 roku) podejmowały uchwały w sprawie zajęcia stanowiska dot. dróg alternatywnych do planowanej autostrady A-1 podkreślając, że poprzez budowę płatnej autostrady zabiera się drogę ogólnodostępną nie proponując nic w zamian. Stanowisko w/s. modernizacji DK-91 przed przebudową DK-1 przyjęło 31.03.2014 r. 17 samorządów sąsiadujących z DK-1 z powiatu częstochowskiego, radomszczańskiego i piotrkowskiego.
Tym samym budowa autostrady A-1 od północnej części Częstochowy (Rząsawy) do Piotrkowa Trybunalskiego po śladzie istniejącej DK-1, spowoduje odcięcie gmin powiatu częstochowskiego od obecnie ogólnodostępnej drogi krajowej bez zaproponowania nowych rozwiązań, jak również poprawy jakości istniejącej sieci dróg wojewódzkich i krajowych.
Należy również nadmienić, że droga DK-91 wymaga natychmiastowej przebudowy wraz z budową ciągów pieszo – rowerowych z uwagi na zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników drogi, ze względu na obecnie okresowo, a w przyszłości (w trakcie budowy i po wybudowaniu autostrady) zwiększony ruch samochodów, głównie ciężarowych. Wzmożony ruch samochodów na drodze DK-91, niewątpliwie przyczyni się do wyrządzenia nieodwracalnych szkód w zabytkach zlokalizowanych wzdłuż drogi oraz stworzy realne zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego. Fakt, iż droga DK-91, jest również główną ulicą Kłomnic, oznacza, iż wzdłuż niej znajduje się większość placówek handlowych, usługowych oraz instytucji (np. Straż Pożarna, Komisariat Policji, Szkoły itp.), co powoduje wzmożony ruch pieszych. Ze względu na brak stosownej infrastruktury, tj. sygnalizatorów świetlnych i innych urządzeń zwiększających bezpieczeństwo pieszych czy spowalniających prędkość, wzmożony ruch tranzytowy z pewnością doprowadzi do kolizji z udziałem pieszych. W tej sprawie, nieustannie od 2000 r., Powiat Częstochowski, Gmina Kłomnice i Mieszkańcy Gminy Kłomnie, zwracali uwagę na powyższy problem Ministerstwu Infrastruktury i GDDKiA. Tym samym dalsze pomijanie drogi DK-91 w planach budowy dróg krajowych i autostrad, bez wątpienia doprowadzi do wymiernych szkód Gminy Kłomnice i jej mieszkańców.
Raz jeszcze proszę Państwa o przyłączenie się do apelu o uwzględnienie przebudowy DK-91 w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 i złożenie podpisu.
Piotr Juszczyk
Wójt Gminy Kłomnice